[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4771: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4773: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4775: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
basistforum.se • Visa tråd - LAB series L4 operation uppfräschning.

Aktuellt datum och tid: lör jan 18, 2020 10:12 pm

LAB series L4 operation uppfräschning.

Har kan både proffs och övriga tipsa om hur man gör, inte gör, bra och dåliga metoder och medel.
  • Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

Klopper

LAB series L4 operation uppfräschning.

Inläggsön okt 07, 2012 9:20 pm

Del 1.
Jag lyckades för drygt ett år sedan få Roland att skiljas från sin LAB series L4.
Detta gav mig mycket glädje då jag saknat en dylik sedan jag sålde min gamla c:a 1981.
Det blev ett glatt återseende och återhörande då den gamla transistorhäcken låter mums.
Roland såg dock lite sorgsen ut, men det avhjälptes i och med att jag lyckades laga hans KMD GS130.
Vi var nog rätt nöjda båda två i slutänden.
Emellertid så hade åren varit lite bryska mot den exteriört. Den var alltså något skitig.
Absolut inget konstigt utan snarare rätt naturligt.
Namnplattan hade dock fått en smäll och ena fästet var trasigt.
Det måste alltså fixas.
I samma veva så bestämde jag mig för att göra rent den ordentligt.
Dammsanering och borttagande av diverse gegg.
Det är inte tal om att åtgärda slitage utan bara rengöring. Trasig vinylklädsel skall inte åtgärdas, ej heller diverse skav och slitmärken på metallhörn osv.
Den skall alltså bara göras ren.
Det skall onekligen blir spännande och se vad man hittar när den skruvas isär.
Fortsättning följer.

En något medfaren LAB series L4.

Snask och kladd.
Användarvisningsbild

casselbrant

Re: LAB series L4 operation uppfräschning.

Inläggsön okt 07, 2012 9:23 pm

Användarvisningsbild

Klopper

Inläggsön okt 07, 2012 10:35 pm

Användarvisningsbild

Klopper

Inläggsön okt 07, 2012 10:41 pm

Del 2.
Jag hade innan stärken hamnade på arbetsbänken gjort några snabba tester som föll ut till belåtenhet.
Inget glapp i telejackarna och inget skrap i potarna.
Det skrap som jag förnimde vid leverans fanns det inte spår av hur jag än vred och hade mig.
Däremot så gick potarna trögt som attan.
Något behöver göras där vad det lider.
Beväpnad med diverse verktyg så skred jag tillverket.
Det första var att skruva isär LAB:en och kolla läget.
När bakstycket plockats bort så konstaterades det att det inte var så mycket damm som befarades. Det bådade gott inför den fortsatta dissektionen.
En lätt försvårande omständighet var att dottern ville vara med hela tiden och mer än gärna trôck in nyllet framför kameran så fort något skulle fotodokumenteras.
En mindre trevlig iakttagelse var att LAB:en var för sedd med dubbelt framstycke så min IPA-cup inte gick att skruva på plats. Det kommer att bli intressant att se hur konstruktionen av chassit ser ut när jag fortsätter dissekeringen.
Fortsättning följer.

Bakstycket borta. En smula damm synes.

Linslusen stack fram sitt gulliga nylle när papsen skulle plåta.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggsön okt 07, 2012 11:40 pm

Hm, potarna var aldrig tröga hos mig? Undrar om den trilskas för att den måste bo hos någon med havsutsikt?

Ja, den låter otroligt bra. Den där stärken kan vara en av de absoult bästa transistorstärkarna som jag har hört. Min nuvarande stärk är bara skräp i direkt jämförelse.

Skall bli intressant att följa din uppiffning av den. Den har säkert aldrig plockats isär tidigare...
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggmån okt 08, 2012 12:32 am

Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtis okt 09, 2012 10:34 am

Del 3.
Demonteringen var en smula knepigare än jag räknat med.
Det var en del småkrafs som var i vägen när jag skulle lyfta ut inkråmet.
Bl.a. en fläkt och de två bakre övre metallhörnen.
När dessa och två kablar ( en till fläkten och en lite mystisk enledare som var fastskruvad i kabinettet lossats så gick det kalas att få ut själva hjärtat.
Det visade sig att förstärkaren inte var så dammig som befarats, den var rent av riktig ren inombords. Däremot så lossade en flisa från fläktgallret. Mindre bra! Jag undrar om inte detta kommer att bli det svåraste att få fason på.
En glad överraskning var att samtliga kontroller satt på ett separat kretskort och inte i någon konstruktionsspecialare. Kortet satt fast med sex skruvar och var anslutet med ett multidon med 4 kablar. En barnpotatis att lossa alltså.
Det som däremot var ett elände att få loss var rattarna. Dom satt som berget! Nu blev jag en smula orolig, skall jag fortsätta att slita och dra i rattarna eller skall jag ge upp.
Jag fortsatte! En försiktigt vickande samtidigt som jag bestämt drog rattarna utåt löste det hela.
Nu trodde jag att det bara var att plocka loss kortet med kontrollerna.
Hej vad jag bedrog mig. Det satt några säkringshållare i vägen.
Dessa behövde alltså plockas loss.
Busenkelt! Bort med säkringar och skruva loss. Trodde jag.
En av säkringarna gick sönder. FISK!
Det var den ena ”pluppen” som lossnade.
Men lite svinn får man räkna med, en T 1,6 A kan ju inte vara svårt att få tag i.
Nu var emellertid det jag ville få loss borta och det är dags att börja rengöringen.
Fortsättning följer.

En smula dammigt, men inte så illa som jag befarat.

Förvånansvärt rent.

Fläkten är värst. ;)

Missödet med fläktgallret. Måste fixas.

Dammfritt.

I väntan på att kortet med potarna skall lossas.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggtis okt 09, 2012 11:10 am

Hm, fläktgaller kan ju vara svårt att hitta ett original men det ser ju inte allt för sabbat ut.
Det hittar du säkert en lösning på.

Den såg verkligen oförskämt dammfri ut invändigt.

Följer ditt projekt steg för steg...vackert jobbat!
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtis okt 09, 2012 12:02 pm

Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggtis okt 09, 2012 12:09 pm

Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtis okt 09, 2012 9:30 pm

Del 4.
Jaha! Det fattades bara det.
Potarna hade inga gängor överhuvudtaget. MORR!
Men inte tänker jag låta mig stoppas av en sådan petitess.
Något måste göras då potarna gav samma känsla som när man djupt kör ner en penna i blöt sand och vrider om.
Det blir till att mycket försiktigt pytsa i lite isopropylalkohol vid axeln medelst en tandpetare eller liknande och se om det gör susen. Dags att börja rota efter lämplig moj i bad och köksregionerna.
Det blev en grillpinne av bambu!
Den var precis så spetsig som jag ville ha den utan att behöva tälja spetsen.
Ett par, eller om jag skall vara ärligt ett lass droppar per pot löste upp gegget som trilskades.
Undantaget en dubbelpot som mer eller mindre badades i isopropylalkohol innan den ville leka med husse.
Nu snurrade potarna mjukt och behagligt.
Fortsättning följer.

Potar utan gängor.

En del av kortet med kontrollerna. Rätt så prydligt faktiskt.

Remedier.
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtor okt 11, 2012 10:49 pm

Del 5.
Front och bakpanelerna fick sig en omgång med AJAX kök på en trasa.
Trasan blev svart. Det var en aning smutsigt. Klisterkladdet togs bort med lite Isopropylalkohol. Starkare grejer ville jag inte använda då jag var lite osäker på vad panelen var lackad med. Rent blev det i alla fall.
Sedan var det dags att börja skruva tillbaka lite grejer. Lika bra att göra det medan man kommer ihåg var dom skall sitta!
Och så klart missade jag ett par brickor. Det blev att skruva bort, göra rätt och skruva samman igen. Nåja, det kunde ha varit värre.
Med ett muntert frustande kastade jag mig sedan över rattarna Några av dom var riktigt geggiga. Det knappt så att man såg och kände refflorna på dom. Men det var inget som inte en uttjänt tandborste och lite fukt kunde råda bot på. Efter vederbörlig torkning åkte även dessa på plats.
Den kommande etapperna lär nog bli de mest tidsödande mycket pyssel med kabinettet mm.
Fortsättning följer.

Skapligt rent.

Kontrollkortet på plats.

Samtliga rattar på plats.

Rätt så nöjd med resultatet.
Användarvisningsbild

Sunken

Inläggfre okt 12, 2012 1:06 pm

Snyggt! Man känner inte igen den.
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggfre okt 12, 2012 3:29 pm

Hmmm.
Undrar om jag trots min strävan att hålla stärken så original som möjligt skall kompletteraden med något som sällan eller aldrig finns på dylika?
Hållare för reservsäkringar!
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggfre okt 12, 2012 11:38 pm

Del 6.
Då var ju frågan, i vilken ände skall det börjas?
Det enklaste vore ju att plocka bort beslagen, skrubba rent kabinettet, montera hela klabbet och skjuta fläktgallerreparationen framför sig.
Men å andra sidan så är det rätt trevligt att kunna montera ihop hela stärken i ett svep för att sedan koppla in den och njuta av välljudet.
Det blir gallret!
Jag var inte riktigt klar över hur detta skulle gå till då hela gallret kändes lite skört.
En ”osynlig” förstärkning vore nog bra, men hur?
Nu vidtog en stunds funderande.
Limma fast kopparkardeler på baksidan? Ja det skulle nog fungera, men det skulle också bli ett tidsödande pyssel.
Limma fast gasbinda på baksidan och skära rent i gallret? Hmm. Låter lockande men måste på något sätt testas. Jag har ju bara ett försök på mig.
Nästa fråga, har jag gasbinda hemma?
Fortsättning följer.
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtis okt 16, 2012 3:57 pm

Del 7.
Gasbinda lokaliserades med hustruns benägna bistånd.
Ett par remsor klipptes till bl.a. en kort bit för test.
Jag var tämligen övertygad om att det skulle funka innan testet, men ville inte ta några risker.
En bit gasbinda dränktes in med superlim och hängdes på tork.
Testen utföll till belåtenhet.
Det blev både starkt och hårt.
Då var det alltså dags.
Steg ett blev att medelst lite tejp plocka tillbaka den förlupna biten och dutta dit lite superlim.
Trodde jag.
Strax innan gallret skulle förpassas till diskbänken för en ”smärre” rengöring så ramlar det bort en bit till.
Jag skall bespara er mustigt tal, men….. FISK!
Det var det sista jag behövde.
Är det förmicklade gallret självdestruerande?
MORR!
Det blev till att samla ihop resterna och börja ett tröstlöst pusslande.
Bitarna samlades på en bit tejp och lite lim applicerades.
Hoppas innerligt att detta håller samman fragmenten tilläckligt bra så jag kan få dom på plats och armera med gasbinda och lim.
Fortsättning följer.

Bitarna på plats med en dutta lim.
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggons okt 17, 2012 12:03 am

Del 8.

Det blev som sagt lite pyssligt att få dit de avbrutna bitarna, men med en smula envishet så….
När limmet härdat så var det dags för gasbindan.
Den grovt tillklippta biten trimmades en smula och fästes i ena hörnet med lite lim. Sedan så började det rätt pilliga jobbet med att med hjälp av en grillpinne försiktigt applicera limmet över den yta som skulle fästas.
Gjort!
Gallret fick sedan ligga till sig ett par dagar innan renskärningen.
Även detta var en smula pilligt men med hjälp av en spetsig skalpell så gick det skapligt snabbt. Några tag med nålfilen här och där, infärgning med svart tuschpenna också var gallret klart.
Härligt!
Nästa steg blir att ta kabinettet och fläkten med till grannen och låna hans kompressor och medelst tryckluft blåsa bort så mycket damm och jox det bara går.
Fortsättning följer.

Den lätt trimmade biten gasbinda innan limning.

Limmat!

Renskuret!

Infärgat och klart!

Det färdiga resultatet från den sida som syns.
Användarvisningsbild

Klopper

Inlägglör okt 20, 2012 1:12 am

Del 9.
Självklart så var det som så att grannen med tryckluften inte var hemma när jag fick lite ”känsla för feeling”!
Det blev istället att rigga upp hustruns strykbräda och drapera denna med lämpligt skydd.
Sedan brakade det loss.
De kvarvarande metallhörnen skruvades bort, (handtaget lät jag sitta kvar då det verkade vara bökigt att få loss det.) det dammsögs och borstades friskt så allt bôs försvann.
Här uppdagades det att en alldeles förtjusande bit svart gaffatejp satt på ena gaveln.
Denna måste jag vara rädd om och se till att den bevaras till eventuella kommande ägare.

Då hände det!
Fronten lossnade!
Smäll sa det i golvet!
Hur gick detta till? Jag borstade bara lite försiktigt med en pensel.
Det visade sig vid en närmare besiktning att fronten satt med något som med lite god vilja skulle kunna kallas för ”i grov plast gjuten kardborre”. En dylik fnutt i varje hörn. Att sedan två av dessa fyra fnuttar inte längre satt fast i fronten utan hade släppt förklarade varför fronten så gentilt seglade ner på golvet. Mer saker att fixa alltså.
Nu när fronten så vackert trillat loss så avbröt jag saneringen en stund och vände uppmärksamheten mot namnskylten.
Denna satt ursprungligen monterad medelst två ”klämbrickor” (vet faktiskt inte det korrekta namnet på dessa brickor) applicerade på i skylten gjutna stänger.
Jag trodde i min enfald att skylten var tillverkad i aluminium, men hej vad jag bedrog mig.
Den var gjord i äkta plast!
En annan iakttagelse som gjordes när jag jonglerade med kabinettet var att det en gång suttit tassar undertill. Av dessa fanns det blott fyra hål kvar. Hur dessa såg ut har jag inte en aning om och om jag skall vara ärlig så bryr jag mig föga. Jag skall snoka reda på några svarta gummitassar och skruva på plats. Skulle det sedan dyka någon besserwisser och påpeka att det inte är originaltassar så leder jag henom till närmsta vattendrag.
Fortsättning följer.

Något dammig innan de sista detaljerna skruvades bort.

Rent och fint? NOT!

En alldeles förtjusande bit svart gaffa. Den blir kvar. :-)

Mera skit!

Tja!

De från fronten lossnade fästdetaljerna.

Baksidan av namnskylten med den kvarvarande fästtappen.

Namnskylten sliten och härlig.

Kabinettet, nästan helt nudis.
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggsön okt 21, 2012 1:01 pm

Del 10.
Beväpnad med rengöringsmedel, nagel och tandborste, disktrasa typ Wettex, så inleddes den skurande fasen.
Det skurades, skrubbades och fejades så det stod härliga till.
Borstar och trasor blev svarta och fick sköljas hur många gånger som helst.
Och rent blev det.
Tjosan!
Vinylklädseln blev ren ända in till porerna.
Härligt!
Det känns på något sätt som att arbetet närmat sig kulmen.
Kulmen av ren och skär idioti!
Ty vem 17 är så in i hoppsan korkad att man ger sig på en dylik sanering bort mig?
Det är bara lite avtorkande av metallhörnet kvar (när det gäller generell rengöring alltså) och sedan kan jag börja plocka och skruva tillbaka diverse prylar.
Dock så återstår att få ren fläkten och tillverka nya fästen för namnskylten, men detta känns just nu som lite ”småplock”!
Fortsättning följer.

Skrubbandet påbörjat.

Innan skrubbning.

Efter skrubbning. Notera den tjusiga biten svart gaffa! :D

Ett rent kabinett nästan helt nudis.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggsön okt 21, 2012 1:07 pm

Bevarandet av den svarta gaffan torde kunna rendera kommunala kulturbidrag!

Snyggt jobbat. Lite förvånad, minst sagt, att skylten var i plast. Det var minst sagt oväntat.

Kan bara tillägga för alla som följer tråden att efter att ha varit på plats och fått på nära håll se det reparerade fläktgallret så kan jag intyga att den här uppfräschningen är fullständigt galet seriös!
:mrgreen:
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggmån okt 22, 2012 11:16 am

Del 11.
Jag kunde inte hålla mig.
Jag började skruva samman LAB:en innan alla delar var rena och reparerade.
Det som utlöste det hela var att jag helt otippat hittade ett gäng gummitassar. Iofs så var dom grå och inte svarta som varit snyggare, men det går ju att byta vid ett senare tillfälle.
Så när metallhörnen diskats rena så började jag skruva lite.
För det som möjligen undrar så är svaret nej. Jag har inte diskat skruvarna, någon måtta på stolligheterna får det vara.
Klädseln som var vikt in i kabinettet hade lossnat lite på ett ställe och behövdes fästas en smula.
Påfrestningen på den limfogen torde vara marginell då chassit kommer att skydda denna flärp, men frågan var om jag hade något lämpligt fästmedel. Enklast hade varit att ta häftpistolen om skjuta fast vinylen, men det kändes lite väl mycket Isaberg så jag började rota lite i gömmorna och fann guld.
Karlssons Klister!
Alltså det riktiga gamla Karlssons Klister som luktar starkt ohälsosamt, inte den nya blandningen vars innehåll är nästintill nyttigt.
Lite klister kletades ut och så klampades vinylsnutten fast.
Det lär väl fästa tillräckligt bra på skärmfärgen som insidan av kabinettet är målat med.
Sedan åkte chassit på plats. Busenkelt! Fyra skruvar och vips så satt det.
Så gjorde även jordkabeln från kabinettet. Sattes på plats alltså.
Nu börjar det att se ut som en förstärkare igen.
Fortsättning följer.

Tassarnar och några hörn på plats.

Samtliga hörn på plats.

Vinylen klampad.

Chassit monterat. Det börjar ta sig.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggmån okt 22, 2012 1:44 pm

Snyggt jobbat...skall bli kul att se den färdig och ihopskruvad igen!
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtis okt 23, 2012 6:15 pm

Del 12.
Då lyckades jag äntligen pallra mig bort till grannen för att medelst tryckluft blåsa rent fläkten.
Jag tog även med fronten. Tänkte att den mår säkert bra av en ordentligt blåsning trots att den redan fått en svängom med dammsugaren.
Eh!
Fronten bytte färg, från mörkgrå till svart. Kulkul!
Sedan gick jag loss på fläkten. Grannen som stod bredvid undrade om jag korresponderade med en indian. Den optiska skillnaden mellan damm och rökmoln var nämligen hårfin.
Herre min je! En förbipasserande lustigkurre undrade om vi fått backgång i dammsugaren!
Att en så liten mackamojäng kunde innehålla så mycket damm!
Nåja alla lösa molekylfragment försvann i ett hujj!
Hemkommen så behövdes bara en avtorkning med en lätt fuktad trasa för att fullborda saneringen.
Fläkt med galler nästan ramlade på plats och kopplades in, och utav bara farten så åkte bakstycket på också.
Bara front och namnplatta kvar.
Fortsättning följer.

Fläkt rengjord.

Redo för montering.

Fläkt med tillhörande galler på plats.

Även bakstycket är på plats.
Användarvisningsbild

Klopper

Inlägglör okt 27, 2012 9:28 pm

Del 13.
Dags att ta itu med det som initierade hela projektet.
Den trasiga namnskylten.
Det blev lite klurande och mätande då och då under några dagar medan jag inventerade skruv och mutterförrådet. Jag hade några olika lösningar i varierande omständighetsgrad och självklart så valde jag den pyssligaste. Så efter att jag krafsat ner lite mått och annat på papper så laddade jag svarven med en bit 12mm mässingstång och körde igång.
Jag skall bespara er beskrivningar om hur många millimeter det var här och vilken dimension det var där osv. Jag nöjer mig med att meddela att jag blev nöjd.
Som synes på bilderna så gjorde jag två nya fästen. Tänkte förekomma Murphy, för om jag bara gjort ett fäste så kan man ge sig hundan på att det andra fästet brister när jag skall montera skylten och så är det dags att rigga svarven igen. Nu tog jag tjuren vid hornen och klippte och slipade bort det kvarvarande fästet. Basta!
Sedan var det dags för ”Fy vad läskigt momentet”!
Nämligen att med superlim limma fast skylten på de nya fästena.
Jag har bara ett försök på mig att få det rätt!
Sålunda skred jag tillverket.
En bit gaffa kletades på plats, stödlinjer ritades, fästen trycktes i sina hål, ytorna som skall få lim rengjordes.
Lite lim applicerades på fästena och så tröck jag dit skylten!
Bara för att vara på den säkra sidan så satte jag några limklämmor som höll hela kalaset på plats.
Efter en stunds otålig väntan så lossades klämmorna, skylten plockades loss och gaffan avlägsnades.
Tjoho!
Det blev kuckumaffe!
Skylten åkte tillbaka och skruvades fast.
Nu är det bara frontens fästen som återstår, men det torde vara ”en del av kaka”!
Fortsättning följer.

De nya fästena provmonterade på fronten.

Namnskylten med sitt kvarvarande fäste innan det togs bort.

Gaffa, fästen och stödlinjer.

Limklämmor för säkerhets skull.

Skylten med de nya fästena.

Namnskylten på plats.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggsön okt 28, 2012 6:41 pm

Du anar inte hur många gånger jag stirrat på den hängande namnskylten och undrat hur man bäst skulle gå tillväga...nu vet jag!
Nästa