[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 384: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4771: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4773: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4775: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
basistforum.se • Visa tråd - Från player till garderobslik till player igen!

Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2020 2:41 pm

Från player till garderobslik till player igen!

Tips, trix, metoder och medel.
  • Författare
  • Meddelande
Användarvisningsbild

casselbrant

Från player till garderobslik till player igen!

Inlägglör feb 09, 2013 4:27 pm

För drygt två år sedan så lånade min kamrat från tonåren, Roland, ut sin Gibson Grabber 3 till mig. Jag tog ivrigt med den hem men sedan har den stått där i ett hörn och skämts lite för sig själv. Det blev ingen vidare kärleksaffär mellan mig och basen.
Den största anledningen till detta har varit den illa ditlimmade halssadeln som orsakat att strängarna sitter allt annat än centrerat. Att basen har ett mycket slitet yttre, vi återkommer till detta, men ändå låter som en rund miljon gjorde att jag ville försöka ordna till skavankerna så gott som möjligt och vilket tillfälle skulle kunna vara bättre än i kombination med lite social samvaro med Klopper () ?

Bild

Som ni kan se på blden nedan så centrerar strängarna inget vidare! Försöker man spela på G-strängen så glider den obenhörligt av greppbrädan. Basen är i det här skicket i stort sett ospelbar. Ocentrerade strängar tillsammans med en bananhals och allmänt ospelbar set-up gjorde det här till det självklara valet för en rejäl "make-over" enligt god kommersiell televisionsanda.

Dags för rengöring, justering och set-up!
Användarvisningsbild

Klopper

Re: Från player till garderobslik till player igen!

Inlägglör feb 09, 2013 6:10 pm

Mitt första intryck när G3:an plockades fram var....
Vad i hela hoppsan har den här stackaren varit med om.
Jag skall vara snäll i omdömmet.
Den såg ut som kriget och var lika trevlig att spela på.
En detaljbeskrivning av utseendet överlåter jag till TS att göra.
Men det som bums (förutom den rent estetiska aspekten) stod klart var att ovan nämda halssadel satt c:a 2mm fel samt att halsen satt snett i halsfickan.
Båda dessa saker bedömde jag vara en enkel match att fixa.
Tänk så fel jag hade.
Nu får TS åter ordet.
Men jag är tämligen säker på att jag inte kommer att kunna hålla mig ifrån kommentarer då och då. :)
Användarvisningsbild

casselbrant

Inlägglör feb 09, 2013 9:30 pm

Användarvisningsbild

casselbrant

Inlägglör feb 09, 2013 9:59 pm

Ja, det var en sliten gammal Grabber som jag lyfte fram ur gigbagen. Den här basen har en historia som jag har följt sedan ganska länge. Den här basen spelades av min gamle kamrat Roland i bandet Neptune redan på 1980-talet. Neptune var Botkyrkas hårdaste band och lokala hårdrockshjältar och Roland ingick i mitt omedelbara umgänge så vi hängde ihop mycket.

Du kan höra basen, direkt från start, på den här gamla inspelningen:

Efter ett par år med Neptune så fick Roland ett av de där plötsliga kreativa ögonblicken då allt verkar ha fått sitt svar och klädde hela baskroppen i svart läder. Hårdrock och 1980-tal var en sådan kombination som kunde leda fram till otroligt märkliga saker.
Personligen tycker jag att det var ett genidrag!

Roland ångrade sig dock efter ett antal år och när han en vacker dag tog fram basen ur dess garderobstillvaro så kändes inte det svarta lädret som den bästa av idéer av någon anledning.

Så Roland avlägsnade lädret så gott det gick. Det är ytterst små skador på kroppen men lacken har fått sig en rejäl omgång och som du kan se på den här bilden nedan så är den helt trären på sina ställen.

Bild

Sliten och inte så snygg alltså men det här är en riktig rock'n'roll-bräda. Det råder inga tvivel om att det här basen har förutsättninger. Mikarna låter dessutom fantastiskt bra...du kan få den här att mullra som en P-bas på anabola steroider ner till lagom knorr-sås.

Så det första vi skulle göra med basen var att raka upp halsen. Klopper släppte på halsskruvarna och tog i för att justera halsen i sidled.

Ingenting!

Det hände ingenting. Halsen satt som limmad...och orsaken till det var att den var limmad. Allt lim från läderklädsel-appliceringen hade runnit ner överallt. I halsfickan också naturligtvis.

Så fram med rakblad och hobby-knivar. Nu skulle det skäras och skrapas lim en stund.

Klopper i farten...

Bild
Användarvisningsbild

Klopper

Inlägglör feb 09, 2013 10:32 pm

Ja fy för den sure vad den halsen satt fast.
Limmet hade runnit mellan 1 och 3mm ner i halsfickan runt om och var ömsomt segt, ömsomt stenhårt.
Det var bara att ytterst försiktigt börja pressa ner skalpellbladet i limmet utan att göra åverkan på träet runt om.
Svettigast var nog när den började lossna och de tunna sektioner i kroppen började röra på sig.
Man ville ju inte bryta sönder något.
Det klarade sig tack och lov utan skador, sedan var det bara att med ett rakblad försiktigt skära/skrapa bort limresterna. Lite tidsödande, men inte hade vi bråttom. :)
En sak som var lite kul, var att halsskruvarna var maskingängade och "muttrarna" var monterade under greppbrädan.
Inga träskruvar där inte.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggsön feb 10, 2013 1:56 am

Användarvisningsbild

Klopper

Inläggsön feb 10, 2013 2:03 pm

Ja det var ju det där med den hopvikta pappersbiten som användes till att shimsa halsen med.
Jag var lite nyfiken och vek försiktigt ut den.
Det visade sig att det med största sannolikhet var ett ark från en "kladdkloss" från Boosey & Hawkes Svenska AB i Mölndal. Vad jag vet så har inte B&H haft argenturen för Gibson (men jag kan ha fel), men det hade Muskantor & co som låg granne med B&H, åtminstone under den tiden då Grabbern lanserades.
Kan det vara så att det letat sig in en kladdkloss från B&H i Muskantors verkstad?
Det är ju inte otroligt då dom var grannar, men jag tror inte att en dylik "justering" skulle gjorts hos en generalagent.
Jag tror mer på att det gjorts i en musikaffär som ett "quick & dirty" jobb och kanske i Göteborgsregionen.
Säker kan man dock inte vara.
Halsfickearkeologi kan för övrigt vara rätt så spännande.
Det är fascinerande hur många olika saker som används till att shimsa halsar.
Glasspinnar, cigarettpaket, radergummi, kondompaket, avklippta strängar är bara ett urval av det jag hittat i halsfickor genom åren. Ytterst sällan har det dykt upp en välgjort kilformad shim, men det har hänt och tyder på att det varit en kunnig som varit där.

Hur var det då med metallnätet?
Där tror jag faktiskt att någon tänkt till, i alla fall lite grann.
Jag tror att det placerats där för att minska risken för att halsen skall kunna röra sig i halsfickan.
Om nätet och papperslappen placerats vid samma tillfälle kan jag omöjligt avgöra, men det är inte en omöjlighet.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggsön feb 10, 2013 6:22 pm

Nästa detalj vård att notera var den slarviga och öppna lödning på jordkabeln mellan stall och pot som antagligen var ett snabb-hack från när skinnklädseln skulle på. När det var dags att montera blev det nog bara snabbaste vägen till resultat. Vi noterade detta och beslutar oss för att byta ut kabeln mot en ny.

Ursäkta den oskarpa bilden men den illustrerar i alla fall texten.

Bild

Nu var det dags att lossa den olycksaliga hals-sadeln som någon har limmat fast ocentrerat på halsen. Nu fick Klopper nytta av att ha tränat tålamodet på halsfickan när det skulle skrapas lim igen. Med försiktig hand så skar, skrapade, bände och bröt Klopper med fingerspitzengefühl och efter en lång stunds pysslande så hade han sadel i ena handen och hals i den andra. Utan skador på någon del. ;)

Imponerande.

Sadelfickan jämnades till och limbefriades medelst fil enligt bild nedan:

Bild

Det här är en delikat del av jobbet.
Många berättar med stolthet om vilka kraftiga super-duper-fantastiska klistervarianter de har använt för att få sadeln att sitta ordentligt. Betänk för en stund hur strängarna ligger an mot sadeln och med vilket tryck. Ägna gärna en liten stund över att filosofera över hur mycket lim du vill ha geggande under sadeln när du kanske hellre har en anliggande yta som överför sträng i träet!

Fundera över det som sagt. Sedan gör man ju som man själv vill på sina instrument. I det aktuella fallet så tog det dock massor med tid, svett, blod och tårar innan sadeln var loss från halsen och innan den var putsad och fin för återmontering.

Innan vi satte tillbaka sadeln så började vi ge oss på dragstångsmutter och mothåll. Det såg onekligen ut som om det hunnit blivit en del ytrost under åren som gått. Klopper gav sig på att medelst tålamod, rätt nyckel (hylsa 3/8") och en (1) droppe symaskinsolja att sakta vrida muttern fram och åter för att få ner oljan i spåren och att släppa loss för en problemfri justering.

Bild

Själv gav jag mig i kast att polera bort ytrost från den tidigare mattsvarta dragstångsmuttern.
Efter idogt putsande var all eländig rost (och därmed nästan all färg) borta.

Bild

Nästa steg blir att montera tillbaka stallet på kroppen och att putsa upp bandstavarna.
Den som följt Kloppers på gränsen till maniska besatthet gällande att hitta den bästa bandstavspoleringsmetoden (här: ) har sett olika metoder och jag kommer att använda "putsgummimetoden" (läs allt om putsgummimetoden här: ).
Innan jag skriver vidare så tänker jag invänta och se om Klopper har något att tillägga så här långt!
Användarvisningsbild

dereborn

Inläggsön feb 10, 2013 6:34 pm

Coolt! Heja!
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggsön feb 10, 2013 9:52 pm

Sadel och lim ja.....
Om detta finns det säkert lika många åsikter som det finns fixare, både på professionell som amatörnivå.
Min åsikt som amatör är att sadeln skall sitta fast så pass att den inte rör sig men inte hårdare än att den skall gå att ta bort hel.
Detta sållar i min värld bort limmer som t.ex. epoxi, cyanoakrylat (superlim) mm. Dessa är sig utmärkta limmer men jag tycker inte om att använda dom till limning av sadel. I alla fall om sadeln är av ben, plast eller liknande material.
De jag föredrar är Cascol (den med svart kork) och limmer typ Karlssons Klister och dessa i mycket sparsamma mängder.
Det är förbluffande hur lite lim som behövs.
I detta fallet så applicerades en ytterst liten mängd Karlssons Klister under och på kanten av sadeln och sedan höll jag den i press någon minut. Skulle sadel behöva lossas går det utmärkt att med ett industrirakblad försiktigt skära loss sadeln. Förmodligen så går det att försiktigt knacka loss sadeln med en träkloss och en liten hammare, men det är inget jag rekommenderar nybörjaren då det gäller att veta hur hårt man vågar knacka.
Fördelen med Karlssons Klister är att det lägger sig som en hinna mellan i detta fall plasten i sadeln och träet i greppbrädan.

Så då till dragstången.
Det fanns rost runt mutter och bricka vilket gjorde mig en smula orolig. Hur angripen var dragstången av rost?
Muttern som är i mässing är det inga problem med den rostar inte men däremot så kan stång och bricka göra det.
Så när muttern var borta lossades även brickan. Rostangreppet på stången var vid okulärbesiktning minimal så där var det inga problem, brickan hade dock lite tendenser så den gjordes ren och återmonterades.
En sak som inte är ovanligt på Gibson är att "muttern" i andra änden av dragstången äter sig in i träet och gör att dragstångens effektiva längd blir kortare och att det finns risk att gängorna på stången tar slut med resultat att man kan dra av dragstången. Detta märks främst genom att det syns mycket gänga ovanför justeringsmuttern.
I detta fall såg allting bra ut så det behövdes inga åtgärder här utan muttern åkte på plats igen.
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggsön feb 10, 2013 10:36 pm

En sak som förtjänar att påpekas när vi ändå är inne på halsar och Gibson är att jag lindrigt sagt blev överraskad och detta positivt var att Gibson lyckats få till en bra infästning av huvudet på halsen.
Istället för att såga ut hals och huvud ur ett stycke trä så är huvudet på Grabbern ditlimmat med en lång limfog som gör att det blir starkare då träfibrerna i huvudet går i en annan vinkel än de i halsen.
Mången Gibson med hals och huvud i ett stycke har givit gitarrmekare sköna pengar vid reparation.

Bild
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggmån feb 11, 2013 12:44 am

Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggmån feb 11, 2013 1:32 am

Att slipa bandstavar med hjälp av Kloppers gummiklossmetod var ett trevligt göra. Ett par lätta drag på bandstavarna och sedan på med en "finare" kloss så var det hela snabbt avklarat.

Det här momentet kan ha varit det trevligaste att utföra med ett tydligt resultat snabbt.

Kan bara säga...krama dina bandstavar!

Bild

Efter att ha ägnat halsplatta och stall den kärlek de behövde i form av limborttagning såväl med rakblad som med lättare slipklossar så upptäckte vi lite knas med stallet.
Först var det en av fjädrarna till en av stallsadlarna som såg lite sliten ut och ville kränga av sin skruv, så Klopper använde tången för att se till att fjädern höll sig på plats.

Bild

Sedan upptäcktes en stallsadelsskruv ha fastnat i sitt spår och ett par spår i de skallösa skruvarna såg mer än lovligt trasiga ut.
Så det blev till att såga nya fina spår i skruvarna. Försiktigt försiktigt så lyckades jag sakta men säkert få nya fina spår och med ytterligare en (1) droppe symaskinsolja så var stallet redo för montering och justering.

Bild

Först skulle en ny jordkabel monteras på plats bara.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggmån feb 11, 2013 8:56 am

Hoppmontering. Det sista lilla innan vi justerar in halsen och monterar på strängarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Att ta sig tid att justera in och intonera basen ordentligt är absolut nödvändigt. Har man nu tagit sig tid att göra rent och laga och justera så måste man också tillåta sig den tid och noggrannhet som de sista momenten kräver.

Bild

Hur det blev?
Jo, den är inte helt klar än den gamle Grabber-trean.
Den är spelbar men sadeln behöver filas till i strängspåren. Vi hade inga filar till hands så detta får vänta, vi kanske återkommer.
Halsen shimsades in med metallbitar och har justerats in noga.

Jag har som princip att låta basen stå ett tag med halsen justerad och strängar på innan jag gör den sista finjusteringen, min erfarenhet är att halsen efter att ha vilat från trycket från strängarna gärna rör sig lite den närmaste veckan efter att strängarana kommit på igen. Detta särskilt om det är andra/nya strängar med ett lite annat tryck.

Bild

Förutom att sadeln behöver en vidare genomgång så rasslar bandstavarna uppe vid band 17 och vidare upp ungefär. En bandslipning skall till också. Utan bandslipninig krävs en obekväm stränghöjd för att det skall vara spelbart utan bandrassel.
Men dessa två åtgärder får vi återkomma till nu är basen justerad en bit och känslan man får är att det är ett helt annat instrument än vad vi började med. De där strängarna som satt monterade var verkligen sämsta tänkbara och de slitna begagnade Galli-strängarna vi nu har monterat tillsammans med de putsade bandstavarna ger en helt ny känsla av basen.

Bild

När sadel filats och bandstavar slipats skall det på ett set nya strängar och då återkommer jag med en sista sammanfattning.
Tills dess...tack för ordet.

Bild
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggmån feb 11, 2013 9:25 pm

Det som tyvärr inte lät sig göras är som nämnts justering av sadeln.
Strängarna var/är rent groteskt höga över 1:a band.
Vad jag kunde se så berodde det på två saker, dels att sadeln inte varit korrekt justerad från fabrik, samt att banden varit slipade minst en gång, (förmodligen flera gånger, då dessa var rätt tunna) och att sadeln inte justerats efter bandslip.
Vad jag kunde se var sadeln helt orörd.

En liten kul grej var att TS inte uppfattade strängarna som jättehöga över 1:a band (han har ju starka nypor), men när jag höll ner strängarna mot 1:a band så uppfattades basen som väldigt mycket mer lättspelad.
Gör gärna denna testen så tror jag att ni kommer att bli förvånade.
För tyvärr så är det på inget sätt ovanligt att sadeln är för hög på nya instrument.

edit:
En sak som jag kände var lite surt, var att jag inte hade vare sig material eller verktyg till att göra en riktig shimsning.
Så de bitar mässing som klipptes och filades till är att se som ett provisorium.
Jag hoppas att TS byter ut dessa mot en en fint tillsnittsad bit lönn så småningom.
Användarvisningsbild

casselbrant

Inläggmån feb 11, 2013 9:47 pm

Användarvisningsbild

Unicornbass

Inläggmån feb 11, 2013 10:24 pm

Mycket intressant läsning! Både lärorikt och litterärt underhållande!! Fram med kaffet nästa gång! :-) fler borde läsa dylika blogginlägg!
Unicornbasar (bla Artist Sovereign 4), Unicornsträngar (036-092), Unicornpreamps (4-bands trinity-serien), unicornmikar(QUAD medium), Unicornmonitorer (XS-serien XS2104 2x10")

http://unicornbass.se/site
http://unicornbass.se/site/shop (webshop)
Användarvisningsbild

Sunken

Re: Sv: Från player till garderobslik till player igen!

Inläggtor feb 14, 2013 12:37 am

Trevligt projekt. Kan man hoppas på en framtida ny skinninklädnad?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild

casselbrant

Re: Sv: Från player till garderobslik till player igen!

Inläggsön jun 23, 2013 11:09 pm

Användarvisningsbild

Urban Pickups

• Ort: Hemmanet/Svartvik/Kvissleby/Sundsvall/Norrland/Sverige

Inläggtis dec 10, 2013 7:07 pm

Trevlig läsning boys!
Användarvisningsbild

Klopper

Inläggtis jun 20, 2017 1:59 am

Det kommer snart en uppdatering om denna bas.
Så snart den anlänt kommer det att hända grejor! :D