Basistforum.se

 

TRÄSLAG

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Per SporrongVarje träbit är unik.
Ådring, vikt och färg varierar väldigt mycket, speciellt de mer spektakulära träslagen.
Det är väldigt lätt att gå vilse i teoretiska diskussioner om hur olika träslag låter. Det går inte att härleda ett visst ljud till en speciell del av instrumentet.
Att en gitarr eller bas låter på ett visst sätt beror alltid på kombinationen av träslag, mikar, konstruktion och hårdvara.

Här följer ett försök att kortfattat beskriva olika träslags ljudmässiga för- och nackdelar:

Al (Alder) är lätt och mycket tåligare än t.ex. basswood. Det låter varmt och fylligt och har ett balanserat, jämnt och klart ljud över hela registret och bra sustain.
Al är väldig allround och passar bra till instrument som ska vara ljudmässigt flexibla, särskilt basar.
Ett mycket musikaliskt träslag, men ofta lite småtråkigt att titta på. Betsade eller klarlackade instrument bör därför ha en topp av ett intressantare trä. Al är lätt att lacka och bearbeta.

Ask (Ash) har vacker ådring och är mycket tungt och hårt. Det har ett klart, diskantrikt ljud med snabb attack och lång sustain.
Ask kan låta hårt och vasst i en gitarrkropp, men det fungerar bra till basar.
Solida askkroppar är väldigt tunga, men ask är en personlig favorit till toppar. Svårt att lacka p.g.a. de stora porerna.

Kräver vassa verktyg!

Swamp Ash är ett lätt träslag med vacker ådring. Det är samma sorts träd som vanlig ask, men det har växt i sumpmark.
Tack vare det växer det snabbare och blir därför lättare än vanlig ask.
När träet torkats har den höga vattenhalten skapat håligheter som sänker densiteten. Detta lätta trä kan användas till både basar och gitarrer med bra resultat.
Det ger maximalt twang - ett distinkt, sjungande ljud med snabb attack och långa, klingande övertoner.
Stora porer gör det jobbig att lacka.

Unicorn Bass SpeakersBasswood (Lind) är lätt och mjukt. Det har en varm ton och attack med en rund, jämn sustain och fina övertoner.
Träet är väldigt mjukt och tål inte ens lätta stötar utan att få märken och jack. Basswood är tråkigt att titta på och suger åt sig mycket lack.
En topp av t.ex. ask eller lönn gör instrumentet tåligare och betydligt snyggare. Om du lackar kroppen med billack eller liknande spelar ådringen ingen roll, men den är fortfarande inte slagtålig.

Bubinga är brunt till färgen och är mycket hårt och styvt. Används mycket till lamineringar i högklassiga bashalsar.
Jag har ingen egen erfarenhet av att arbeta med det.

Ebenholts (Ebony) är ett vanligt träslag i greppbrädor. Det har snabb attack och ett mycket klart ljud med lång sustain.
Om du spelar många toner per sekund är detta vad du ska leta efter.
Ebenholts används ofta till bandlösa basar och är standard för stråkinstrumentens greppbrädor. Ebenholts är hårt och mycket tungt, det har högre densitet än vatten!
Det kan poleras mycket lent. Träet är svart till färgen, ofta med bruna eller grå strimmor.
Använd andningsskydd när du jobbar med ebenholts, vid slipning bildas ett fint damm som sitter kvar i din hals och näsa i flera dagar efteråt!

Koa låter ganska likt mahogny, fast lite toppigare, p.g.a. den högre vikten. Det är ett utmärkt val för baskroppar och som topp.
Träet kan vara ljus- eller mörkbrunt, ofta med röda strimmor.
Det är ett vackert träslag, ibland med ett flammigt mönster. Det kan också användas i halsar.
Öppna porer gör att det är svårlackat.

With bass, especially bottom end, the vibration has to happen on stage otherwise the feel is wrong. This is why you can't scale the equipment down too far. - John Entwistle

Lönn (Maple) är ett ljust träslag som oftast inte särskilt intressant att titta på. Vissa bitar kan dock vara mycket spektakulära.
Det är mycket tungt och hårt och används till toppar och framför allt halsar och greppbrädor.
Det kan också användas till baskroppar, femsträngade basar brukar få ett tight B med lönnkropp.
Lönnhalsar ger ett klart ljud, med snabb attack och lång sustain.

Ögonlönn (Birdseye maple), flammig eller quilted lönn är samma träslag som vanlig lönn. De vackra mönstren kommer av kvistar och sjukdomar i trädet.
Dessa bitar kan vara mer benägna att böja och vrida sig än rakfibrig lönn och kan därför orsaka problem om de används i halsar.
Som toppar är de dock mycket vackra.

Dereborn MusikproduktionMahogny (Mahogany) är för de flesta detsamma som "Gibsonträ".
I kroppar ger det ett mycket fylligt och varmt ljud med mjuk attack och lång, jämn sustain. Ett mycket musikalisk träslag med starkt mellanregister.
Baskroppar helt av mahogny låter för middigt tycker jag, en topp och botten av ask eller något annat hårt trä kan rätta till detta. Till gitarr fungerar det dock alldeles utmärkt med solida mahognykroppar. Öppna porer gör det svårlackat. Kombineras med fördel med en lönntopp a´la Gibson Les Paul.
Som halsträ ger mahogny ett varmare ljud än lönn, med långsammare attack och mer mellanregister och botten.
Anledningen är att mahogny är lättare och mindre böjfast än lönn.
Mahognyhalsar med rosewoodbrädor brukar ge ett varmt, sjungande ljud och ska alltid lackas.
Undvik rena mahognyhalsar på basar, träet klarar inte riktigt belastningen från de grova strängarna. Laminerat med hårdare träslag kan det dock fungera, Gibson Thunderbird är ett bra exempel på detta.

Pau Ferro (Morado) kallas också för järnträ och har blivit populärt till greppbrädor på senare år, eftersom det är ett tätt, vackert och mycket tungt träslag.
Musicman använder det till sina bandlösa basar. Pau ferro är brunt till färgen, med mörka strimmor, slutna porer och en mycket len känsla.
Det behöver inte lackas.
Känns som ebenholts, låter som rosewood.

Rosewood kan användas i halsar, men är vanligast i greppbrädor. Det är lite mjukare än lönn och innehåller mer kåda och oljor. Det ger ett varmare ljud med mjukare attack, rundare ton och mer mellanregister.
Brasiliansk rosewood är vackrare än indisk rosewood, men ljudmässigt är de jämbördiga.

Valnöt (Walnut) är snyggt och låter ganska likt lönn, fast lite varmare. Det ger snabb attack, klart ljud och lång sustain, men med svaga övertoner.
Passar bäst som topp i en laminerad kropp. Oljefinish passar bra på valnötsträ, eftersom det är ganska fett. Öppna porer.

Wenge är svart med bruna ränder. Warwick använder det mycket i sina basar. Det är ett mycket hårt träslag med öppna porer. Träslaget har ett bra mellanregister och varm, fyllig bas. Passar bra till halsar.
Jag har ingen egen erfarenhet av att arbeta med det.

Per Sporrong

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Per Sporrong


KROPP | HALS | STRÄNGAR | MICKAR | ELEKTRONIK | MEKANIK | BANDLÖST | TRÄSLAG | SVENSKA TRÄSLAG | LIMTYPER | YTBEHANDLING | TIPS & TRIX


Unicorn Basses

Unicorn Basses
Schatz Custom Basses
Urban Pickups
Dereborn Musikproduktion
BASSTORE
EDGAR Audio - BaCH basar & gitarrer
TKS Engineering
Woodo Guitars