Basistforum.se

 

SVENSKA TRÄSLAG

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Elbasister är ganska konservativa (för att inte tala om gitarrister!).
Många kan inte tänka sig att köpa ett instrument som inte är byggt av de traditionella träslagen al, ask, mahogny, rosewood, lönn eller ebenholts. Det gör att nästan inga tillverkare vågar använda någonting annat, vilket i sin tur leder till att få musiker har provat instrument byggt av andra träslag.
I Sverige har vi gott om skog, och många av våra inhemska träslag är mycket väl lämpade att bygga instrument av. Dessutom är svenskt trä billigare än importerat och heller inte utrotningshotat.
Inte för att gitarrbyggare använder hela regnskogar, men många bäckar små...

Per SporrongP.g.a. klimatet i Sverige växer träden långsamt och virket får hög densitet. Det gör att det är lite tyngre än de traditionella gitarrträslagen. Detta gör dem inte mindre lämpade som tonträ, snarare tvärt om i många fall.

Al låter i stort sett som amerikansk al. Det har ett jämnt frekvensregister men ett ganska tråkigt utseende. Jag använder det till kroppar, gärna med en topp av lönn eller ask.
Om kroppen ska lackas i en solid färg använder jag bara al. Om den ska betsas, oljas eller klarlackas lägger jag på en topp av ett intressantare träslag, t.ex. ask, alm eller flammig lönn.

Alm låter ungefär som mahogny. Det är ett ganska tungt, mörkbrunt träslag som passar bra till kroppar. Ådringen är mycket tydlig och ser bra ut om den betsas eller oljas.
Det är ganska lättarbetat och luktar väldigt starkt när man jobbar med det. Ingen högprioriterad egenskap kanske, men ändå...

Ask har mera mellanregister än den amerikanska motsvarigheten. Det är hårt, tungt och vackert ådrat och passar därför bäst som topp på en kropp av ett mjukare träslag, gärna book-matched.
Eftersom det är så hårt kan det vara svårbearbetat, det sliter hårt på verktygen och de stora porerna gör det svårlackat.
Trots det är det mitt favoritträ!

Björk är ett av Sveriges vanligaste träslag. Det har bra attack och kraftig diskant, låter ungefär som lönn.
Björk fungerar bra som halsträ men kan också användas i baskroppar.

I set myself up to be a bass guitarist and bass players get a lot more work than people like me. - John Entwistle

Ek är ett hårt och tungt träslag. Jag använder det ibland till greppbrädor och ofta som ett av träslagen i laminerade halsar.
Ljudmässigt ligger det någonstans mellan ebenholts och rosewood. Jag använder aldrig enbart ek i en hals, det blir för stumt, det är framför allt styrkan i träet som jag vill åt.
Ek ska alltid lackas.

Dereborn MusikproduktionKörsbärsträ är hårt och tungt. Färgen är brun och ådringen mycket vacker. Det fungerar bra till både kroppar och greppbrädor.
Ser mycket bra ut om det oljas.

Lind är mycket lätt och mjukt. Det låter luftigt med fina övertoner och passar bättre till gitarrer än basar.
Jag har goda erfarenheter av lind till kroppen på åttasträngade basar.
Eftersom det lätt får fula märken brukar jag lägga på en topp av ask, som är betydligt slagtåligare.
Träet är inte speciellt vackert att titta på, så en topp kommer väl till pass även av den anledningen.

Lönn är ett hårt och böjfast träslag som lämpar sig väl till halsen. Flammig lönn är mycket vackert som topp på kroppar, gärna book-matched.
Bra attack och diskant. Svensk lönn är något tyngre än amerikansk, tänk på det om du vill bygga en kropp i massiv lönn.

Poppel påminner om basswood (amerikansk lind). Det är ganska mjukt och väldigt lätt, lättare än swamp ash, och har ofta vacker ådring.
Träet fungerar bra till kroppar, gärna med en topp av lönn, ask eller körsbär.

Min egen favoritkombination av träslag är följande:

Till halsen använder jag tre bitar lönn och två tunna bitar ek som lamineras. På det lägger jag en greppbräda av lönn. Om basen ska vara bandlös byter jag ut lönnen i greppbrädan mot ebenholts. Alla delar i halsen ska vara kvartssågade.

Kroppen får en kärna av al med topp och botten av book-matched ask. Asken grundmålas med svart eller mörkbrun lack som sedan slipas ned så att ådringen är markant mörkare än resten av träet. Kroppen betsas och slutligen klarlackas det hela. Eventuellt betsas huvudet i samma nyans som kroppen, annars får halsen enbart klarlack.

Resultatet blir en snygg bas med bra attack och sustain, som samtidigt låter övertonerna komma fram. Valet av mikar, elektronik och stall bestämmer sedan i vilken riktning ljudet ska styras.

Per Sporrong

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Per Sporrong


KROPP | HALS | STRÄNGAR | MICKAR | ELEKTRONIK | MEKANIK | BANDLÖST | TRÄSLAG | SVENSKA TRÄSLAG | LIMTYPER | YTBEHANDLING | TIPS & TRIX


Unicorn Basses

Unicorn Basses
Schatz Custom Basses
Urban Pickups
Dereborn Musikproduktion
BASSTORE
EDGAR Audio - BaCH basar & gitarrer
TKS Engineering
Woodo Guitars