Basistforum.se

 

MICKAR

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Det finns idag en uppsjö av olika mickfabrikanter och alla lovar att just deras mickar låter bäst.
Men man ska ha en sak klart för sig; Ingen mick i världen kan få en dåligt konstruerad bas att låta bra!
Först och främst måste basen ha ett bra akustiskt ljud.
mickarna tar ju bara upp det som finns i instrumentet.

Jag kan inte sjunga som Robert Plant bara för att jag använder hans sångmick. Tyvärr...

En mick kan inte heller ge en bas bättre sustain. När strängen slutat vibrera finns det inget för micken att plocka upp och tonen dör ut.

Per SporrongGrundkonstruktionen är densamma för alla mickar:
En spole av tunn koppartråd runt en magnet.
När strängarna vibrerar över micken skapas en rörelse i magnetfältet. Denna rörelse får elektronerna i koppartråden att röra sig och vi får en svag elektrisk ström.
Din fysiklärare kallade detta för induktion.
Strömmen leds sedan, via volym- och tonkontrollerna, genom instrumentkabeln till förstärkaren.

Beroende på hur micken är konstruerad kan ljudet bli mycket annorlunda. Större magneter ger högre output, men kan orsaka problem med intoneringen. Mer tråd på spolen (och därmed högre resistans) ger också högre output, men sämre diskantåtergivning.
mickar med en spole (single coil) har ett klart och öppet ljud med detaljerad diskant, men de brummar p.g.a. att de är känsliga för elektromagnetiska störningar.
Om man använder två spolar, seriekopplade med spolarna lindade åt motsatt håll, så får man en tyst mick (humbucker). Detta beror på att störningarna tas upp likadant av båda spolarna, men eftersom de är lindade åt motsatt håll så blir störningarna från respektive spole varandras spegelbilder och därmed blir summan av dem noll, d.v.s. inget brus hörs.
Man får också högre output, men med sämre diskant.

Att välja mickar är alltså en fråga om kompromissande, du kan inte få allt i en och samma mick.
Prova lite olika typer av instrument för att få ett hum om vad du ska leta efter i mickväg. Grundkaraktären i de olika micktyperna är ganska tydlig även om ljudet påverkas av mycket annat också.

If something is easy to repair, it is easy to construct. - Leo Fender

Jag har provat mickar från många tillverkare och de som låter bäst i mina öron är följande:

MEC tillverkar både aktiva och passiva system.
En av mina favoriter är Twin Jazz, två single coilmickar i bredd. Den ger stor flexibilitet i stalläge, speciellt med separata tonkontroller på varje spole och en blendkontroll. Det gör att man kan gå steglöst från Jazzbas till Stingray bara genom att vrida på en ratt!
Deras Dynamic Correction är mycket prisvärda passiva mickar.

Unicorn Bass SpeakersSeymour Duncan har också både aktiva och passiva system. Jag gillar deras passiva Jazz- och Precisionmickar mest.
Serien spänner från Antiquity (ser ut och låter som urgamla vintagemickar), via Vintage och Hot, till Quarter Pounder med ¼" magnetpoler och massor av output!
En annan höjdare i sortimentet är Stingraymicken med tillhörande preamp och 3-bands EQ.

DiMarzios Ultra Jazz är bland det bästa som finns i mickväg, om du är ute efter Jazzbasljud utan brus och brum. De ser ut och låter som originalmickarna, men är humbuckermickar under skalet.

EMGs mickar är lite klena i mellanregistret tycker jag, men det fungerar på vissa basar.
Bas och diskant är tydliga och kraftfulla och en bra EQ kan balansera ljudet.
Om hifiljud med fet lågbas och raknivvass diskant är vad du letar efter, börja hos EMG!
Deras mickar har preampen inbyggd i mickkåpan, du behöver inte köpa den separat.
De har också många bra EQ-alternativ att välja bland.

Bartolini har en hel del bra basmickar.
Ljudmässigt ligger de, tillsammans med MEC, någonstans mellan Seymour Duncan rockigare ljud och EMGs hifikvaliteter.
Deras 59J-mickar är en bra utgångspunkt om du vill ha ett modernt J-basljud.

Lundgren gör P- och J-bas mickar av hög kvalitet. Han kan också göra mickar utifrån dina önskemål, du kan få en egen signature-mick precis som de stora grabbarna!
Om du vet hur du vill att det ska låta så lindar han mickar utifrån dina önskemål utan att det kostar mer än de andra tillverkarnas standardsortiment.

Självklart finns det fler tillverkare och alla låter olika.
Bill Lawrence, Rio Grande och Lindy Fralin är några exempel. Alla gör de förstklassiga mickar. Att säga vad som är rätt och fel eller vilka som är bäst är omöjligt, alla har olika ljudideal och kombinationsmöjligheterna är oändliga, du måste prova dig fram.

Här vill jag passa på att tipsa om Urban Grafström från Sundsvall som lindar mickar av absolut högsta kvalitet på beställning under namnet Urban Pick-Ups!
Berättar du för Urban hur du vill att det skall låta så lyckas han oftast få till just det ljudet i mickarna.
Roland Casselbrant

En viktig sak att tänka på är att inte blanda aktiva och passiva system.
Impedansen och resistansen är högre i passiva mickar, och det orsakar problem om signalen blandas med lågimpedansmickar utan bufferförstärkning, mickarna lastar ner varandra.
För att inte tala om de tryckkänsliga piezomickarna som plockar upp strängvibrationer genom stallet.

För att få det bästa av båda världar kan man använda passiva mickar tillsammans med en preamp med aktiv EQ.
Marcus Miller använder den lösningen på sin berömda Jazzbas och Musicman Stingray fungerar likadant. Med en bypass switch kan man hoppa mellan aktivt och passivt läge om batteriet dör mitt i ett gig eller om det passar bättre med ett traditionellt ljud i några låtar.

Mikplacering

Mickplaceringen är beroende av strängarnas svängningar. Strängen vibrerar i olika mönster och ger ifrån sig både grundton och deltoner.
Den största svängningen, och därmed den starkaste signalen, grundtonen, finns vid strängens mittpunkt, oktaven vid tolfte bandet.
Den näst starkaste hittar du vid tjugofjärde bandet o.s.v.
Många instrument, både basar och gitarrer, har en mick där tjugofjärde bandet skulle ha hamnat (75 % av strängens svängande längd, räknat från sadeln).

De jämna deltonerna plus grundtonen ger ett runt och mjukt ljud, medan de udda deltonerna ger ett lite vassare ljud.
När du tar en ton med vänsterhanden så förkortar du strängens svängande längd, och därmed flyttas grund- och deltonernas positioner.
För att få önskad ton i instrumentet måste man kombinera udda och jämna deltoner på rätt sätt. Det är ingen lätt uppgift att hitta den ultimata mickplaceringen på ett instrument, men generellt kan man säga att ju närmare stallet micken sitter desto mera diskantfrekvenser tar den upp.

Om man mäter avståndet mellan sadeln och mickarnas placering på några välkända basar så märker man att de sitter på exakt rätt plats för att ta upp maximalt av en viss frekvens.
På Fender Precision är micken centrerad vid 84 % av strängens totala längd.
Musicman Stingray har sin stora humbucker centrerad vid 90 % av stränglängden.
Eftersom Stingraymicken sitter närmare stallet än P-micken är den diskantrikare än Fendern. Fender Jazz är en mer flexibel modell. Den har två mickar, en vid 82 % och den andra vid 93 % av strängens längd.
Tanken bakom detta är att man ska kunna välja olika karaktärer och blanda dessa till önskat resultat.

En mick placerad vid flera deltoners nod (en punkt där strängen inte rör sig alls) kan inte ta upp några svängningar och ger därför inget ljud alls.
Två mickar kan dessutom ta ut varandra när de sitter vid samma typ av delton.
Strängen svänger tredimensionellt och om två mickar tar upp samma svängning i motsatta positioner så blir resultatet noll, d.v.s. lika mycket plus som minus, och inget ljud hörs. Magnetfälten från mickarna är så breda att du aldrig kommer att uppleva att instrumentet blir helt tyst, men en tydlig skillnad kan det ändå bli.
Ett enkelt sätt att undvika detta om du bygger ett instrument själv, är att mäta mickarnas avstånd och placering på ditt favoritinstrument.
På så sätt slipper du själv räkna ut den optimala mikplaceringen.

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Per Sporrong


KROPP | HALS | STRÄNGAR | MICKAR | ELEKTRONIK | MEKANIK | BANDLÖST | TRÄSLAG | SVENSKA TRÄSLAG | LIMTYPER | YTBEHANDLING | TIPS & TRIX


Unicorn Basses

Unicorn Basses
Schatz Custom Basses
Urban Pickups
Dereborn Musikproduktion
BASSTORE
EDGAR Audio - BaCH basar & gitarrer
TKS Engineering
Woodo Guitars