Basistforum.se

 

MEKANIK

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Dereborn MusikproduktionStall, sadel och stämskruvar, de här delarna glöms ofta bort, men de har en inverkan på ljudet.
Stall och sadel är ju i direkt kontakt med strängar och instrument hela tiden. Vibrationerna förmedlas genom dem, alltså är det en god idé att ägna lite tid åt dem.

Stallet har som uppgift att förankra strängarna i kroppen. Det måste alltså sitta stadigt och ha god kontakt med kroppen.
Vissa konstruktioner låter strängarna löpa genom kroppen, det ger en starkare koppling mellan sträng och kropp.
Andra föredrar att fästa strängarna i bakkant på stallet. Det fungerar också bra, under förutsättning att stallet är rätt justerat.
Alla nya stall har en justerbar liten sadel per sträng. Den kan justeras i höjdled och längdled, ibland även i sidled.
Om du flyttar den framåt eller bakåt så förändras intonationen, sidledsjusteringar görs för att få rätt avstånd mellan strängarna.
Att förändra höjden på stallsadeln innebär naturligtvis att strängen kommer att höjas eller sänkas över greppbrädan, men det förändrar också strängens vinkel över stallet.
Om vinkeln inte är tillräcklig blir kopplingen mellan kropp och sträng för svag. Det leder till sämre ton och att strängen skramlar och rasslar vid stallet.

Stål, mässing eller aluminium brukar vara huvudingrediens i stallet. Massan påverkar ljudet, men alla har olika ljudideal.
Det är inte bara frågan om mer eller mindre massa, det gäller att hitta rätt kombination mellan stall och övriga delar.
Försök att hitta ett stall som låter bra, ser bra ut och som är lättjusterat.
Leo Quan BadAss är en av de vanligaste modifieringarna på traditionella basar. Ett enkelt och funktionellt stall som ger god kontakt mellan sträng och kropp. Dessutom behöver du inte borra nya hål i din vintagefender, skruvhålen har samma placering på BadAsstallet som på originalet.
Warwick har ett tvådelat stall som går att justera på alla vis, men de kan vara svåra att få tag på och det kan kännas lite onödigt att köpa en hel bas för att komma åt stallet.
Å andra sidan får du en mycket bra bas om du köper en Warwick...

I came from an era when we didn't use electronic instruments. The bass wasn't even amplified. The sound was the sound you got. - Stan Getz

Sadeln ska hålla strängarna på plats vid huvudet.
Spåren ska givetvis passa strängarna och sitta jämnt spridda över halsens bredd, men de måste också vara väldigt exakta i djup. Om spåren inte är tillräckligt djupa kommer strängen att hamna för högt över greppbrädan och det blir onödigt svårt att ta de låga tonerna på första band.
Unicorn Bass SpeakersDessutom blir de tonerna omöjliga att intonera p.g.a. att strängen blir längre när du trycker ner den.
Om spåren är för djupa kommer strängen att rassla mot första band när du spelar på lösa strängar.

Vinkeln över sadeln är lika viktig som vinkeln över stallet, därför tillverkas många instrument med bakåtvinklat huvud.
Fender har ingen vinkel på huvudet, de använder istället strängtryck på D- och G-strängarna för att tvinga ner dem över sadeln.
En sadel är oftast tillverkad av ben, plast eller grafit.
Ben har bra akustiska egenskaper men luktar lite illa när man jobbar med det.
Grafit är självsmörjande, strängarna glider bra genom spåren när du stämmer instrumentet.
Gitarrister med svajarm brukar uppskatta grafitsadlar, då slipper de stämma om efter varje låt.
Plast är billigt.
På åttiotalet var mässing ett vanligt material. Jag gillar det inte alls. Det sliter på verktygen och spåren blir förr eller senare fulla med jack som gör att strängarna fastnar.
Mammutbete är ett nyare sadelmaterial. Det fungerar lika bra som ben, men jag tycker att det känns lite vanvördigt att bygga instrument av utdöda djur...

Vissa tillverkare använder ett s.k. nollband.
Det är en bandstav, något högre än de övriga, som är placerad där sadeln skulle ha suttit.
Sadeln sitter några millimeter närmare huvudet. Anledningen är att instrumentet då låter likadant även när du spelar lösa strängar, eftersom strängarna alltid vilar mot samma material.
På de flesta basar är ju sadeln inte tillverkad av samma material som bandstavarna, utom på vissa bandlösa basar där sadeln är gjord av ebenholts.

Stämskruvarna ska både hålla fast och justera strängarna. De måste därför vara både starka och precisa utan att slira eller glappa.
De flesta skruvar fungerar bra till att börja med, kvalitén visar sig först efter en tid.
Material eller utseende är en smaksak, men inga plastdetaljer tack!
Strängarna på en bas har en mycket stor dragkraft, använd kraftiga material.
Billiga skruvar tappar ofta ytfinishen snabbt, kromet flagnar. Inte snyggt.

Klicka här för att diskutera artikeln på forumet

Per Sporrong


KROPP | HALS | STRÄNGAR | MICKAR | ELEKTRONIK | MEKANIK | BANDLÖST | TRÄSLAG | SVENSKA TRÄSLAG | LIMTYPER | YTBEHANDLING | TIPS & TRIX


Unicorn Basses

Unicorn Basses
Schatz Custom Basses
Urban Pickups
Dereborn Musikproduktion
BASSTORE
EDGAR Audio - BaCH basar & gitarrer
TKS Engineering
Woodo Guitars